برای استخدام و ارتقاء شغلی مدارک آکادمیک مهمتر است یا مدارک حرفه ای؟

مدارک مدیریت پروژه

این سوال خیلی پرسیده می شود که برای استخدام و ارتقاء شغلی در ایران و خارج از ایران بهتر است که مدارک آکادمیک مانند فوق لیسانس و دکتری گرفته شود یا مدارک حرفه ای مانند PMP، PRINCE2 Practioner و غیره

واقعیت آن است که در خارج از ایران، بر اساس جستجوی آگهی های شغلی و رجوع به سایت های کاریابی و همچنین تجربیات عملی بسیاری از همکارانی که به خارج از کشور مهاجرت کرده اند نشان می دهد که از دیدگاه اکثر شرکت های خارجی دارا بودن مدارک آکادمیک مانند فوق لیسانس و دکتری (Ph.D) شرط لازم برای تصدی پست های مدیریتی و کارشناسی مرتبط با مدیریت پروژه نمی باشد.

حتی در برخی موارد داشتن مدرک دکتری Ph.D ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد به عنوان نمونه در بسیاری از موارد افرادی که دارای مدرک دکتری Ph.D می باشند نمی توانند مشاغل مدیریتی و کارشناسی مورد نظر را بدست آورند. در حقیقت مدارک آکادمیک مانند Ph.D نشان دهنده آن است که فرد سال ها زمان در زمینه تحقیق و پژوهش صرف کرده است و دارای خبرگی بسیار بالایی در زمینه انجام تحقیقات علمی، انتشار مقالات معتبر و به نوعی گسترش مرزهای علم و دانش می باشد و از این رو این موضوع نشان دهنده آن است که این افراد به محیط های آکادمیک مانند دانشگاه ها و پژوهشگاه ها بیشتر از محیط های صنعتی علاقمند بوده اند.

در هنگام استخدام برای پست های مدیریتی و کارشناسی مرتبط با مدیریت پروژه در بسیاری از شرکت های خارجی اولویت اول، مهارت، توانمندی و تجربه کاری فرد است و داشتن مدارک حرفه ای و بعد از آن مدارک آکادمیک در اولویت های بعدی قرار دارند.

تعامل با شرکت های ایرانی نیز این موضوع را نشان داده است که اگرچه هنوز در ایران مدارک آکادمیک اهمیت دارند، اما شرکت ها و سازمان هایی که به دنبال اثربخشی مدیریت پروژه هستند این موضوع را متوجه شده اند که باید به مهارت، توانمندی و تجربه عملی افراد توجه بیشتری کنند.

در یک جمله می توان گفت در مدیریت پروژه، مهارت، توانمندی و تجربه حرف اول را می زند!

pmp پی ام پی

اخذ مدارک حرفه ای مدیریت پروژه مانند PMP، PRINCE2 Practioner و غیره  را می توان یک شروع خوب برای گام برداشتن در مسیر مدیریت پروژه حرفه ای در نظر گرفت چرا که دارا بودن این مدارک نشان دهنده آن است که فرد روی مفاهیم و مبانی مدیریت پروژه تسلط خوب و قابل قبولی دارد. اما کافی نیست و ضروری است تا فرد در ادامه مسیر، مهارت، توانمندی و تجربه عملی خود را توسعه دهد.

بدون تردید شرکت در دوره های کاربردی و عملی، همایش ها و کنفرانس ها و به طور کلی هر فضایی که در آن مهارت های کاربردی آموزش داده شود یا تجربیات عملی افراد صاحب تجربه از طریق آن ها به اشتراک گذاشته شود می تواند نقش مهمی در ارتقاء مهارت، توانمندی و تجربه افراد داشته باشد.

نویسندگان :

رضا آتش فراز

رضا آتش فراز

هادی صیرفی

محمد هادی صیرفی

دیدگاهتان را بنویسید

باز کردن چت
سلام
چگونه می توانم کمک کنم؟