همه چیز درباره مدرک مدیریت پروژه حرفه ای (PMP)

مدرک pmp

گواهینامه مدیریت پروژه حرفه ای : Project Management Professional) PMP) یکی از شناخته شده ترین و معتبرترین گواهینامه حرفه ای در زمینه مدیریت پروژه در سطح بین المللی می باشد که توسط موسسه مدیریت پروژه PMI صادر می شود. (لطفاً مقاله معرفی موسسه مدیریت پروژه PMI را ببینید)

گواهینامه PMP به اذعان مجله CIO برترین گواهینامه مدیریت پروژه در جهان است. مطابق پژوهش های موسسه PMI افراد دارای گواهینامه PMP به طور میانگین 25درصد بیشتر از افرادی که این گواهینامه را ندارند حقوق و مزایا دریافت می کنند.

تا کنون بیش از یک میلیون نفر در سرتاسرجهان این مدرک را اخذ کرده اند.

pmp پی ام پی

گواهینامه پی ام پی یک مدرک حرفه ای است نه یک مدرک آکادمیک و به همین دلیل در بسیاری از شرکت های فعال در سطح بین المللی ارزش بیشتری برای آن در مقایسه با مدارک آکادمیک قائل می باشند. (لطفاً مقاله برای استخدام و ارتقاء شغلی مدارک آکادمیک مهمتر است یا مدارک حرفه ای؟ را ببینید)

گواهینامه PMP برای چه مشاغلی مناسب است؟

  • کارشناسان و مدیران برنامه ریزی و کنترل پروژه
  • کارشناسان و مدیران دفتر مدیریت پروژه PMO
  • مدیران پروژه
  • کارشناسان و مدیران واحدهای مهندسی، تدارکات و راه اندازی
  • کارشناسان و مدیران واحدهای طرح و برنامه، سیستم و روش ها و تضمین کیفیت
  • سرپرست کارگاه
  • کارشناسان و مدیران دفتر فنی

چه شرایطی برای اخذ گواهینامه PMP لازم است؟

  • داشتن مدرک کارشناسی (تحصیلات چهارساله)
  • گواهینامه شرکت در 35 ساعت آموزش مدیریت پروژه
  • سه سال سابقه کار مرتبط با پروژه

تذکر: چنانچه فرد دارای مدرک دیپلم باشد می تواند جهت دریافت گواهینامه PMP اقدام کند با این تفاوت که به جای سه سال سابقه کار مرتبط با پروژه نیازمند پنج سال سابقه مرتبط با پروژه است.

pmp پی ام پی

آزمون PMP در چه محل و چه کشورهایی برگزار می شود؟

آزمون PMP از طریق کامپیوتر (CBT: Computer Based Test ) و در یکی از مراکز آزمون (Exam Center) مورد تائید موسسه PMI برگزار می شود. متأسفانه مراکز آزمون (Exam Center) مورد تائید موسسه PMI در ایران وجود ندارند و متقاضی باید جهت شرکت در آزمون به کشورهای دیگر سفر کند. اکثر متقاضیان ایرانی به کشورهای اطراف ایران مانند دبی، ترکیه و ارمنستان برای شرکت در آزمون سفر می کنند.

چگونه باید برای شرکت در آزمون PMP ثبت نام کرد؟

ثبت نام آزمون PMP به صورت آنلاین و از طریق سایت پیترسون (مجری برگزاری آزمون های موسسه PMI) انجام می شود و متقاضی محل آزمون، تاریخ آزمون و حتی صندلی خود را رزرو می کند.

شرکت در آزمون PMP چقدر هزینه دارد؟

درصورتی که متقاضی عضو موسسه PMI نباشد هزینه آزمون 555 دلار است اما چنانچه متقاضی عضو عضو موسسه PMI باشد هزینه شرکت در آزمون 405 دلار است. هزینه عضویت یکساله در موسسه PMI 139 دلار است.

تذکر 1: در مجموع پیشنهاد می شود که متقاضی در موسسه PMI عضو شود چرا که در مجموع متقاضی 544 دلار باید برای شرکت در آزمون هزینه کند و علاوه برآن از مزایای عضویت در موسسه PMI مانند شرکت در دوره های آموزشی مجازی، امکان دانلود رایگان کتاب ها و استاندارهای منتشر شده و غیره بهره مند می شوند.

تذکر2: بدیهی است متقاضی باید هزینه های سفر مانند بلیط و هتل به کشور مورد نظر را در نظر بگیرد.

برای شرکت در آزمون تا چه میزان به زبان انگلیسی مسلط بود؟

از چهار مهارت کلیدی زبان انگلیسی تنها مهارت خواندن  (Reading)و درک مطلب در سطح متوسط  برای شرکت در آزمون مهم است. معمولا در متن سوالات آزمون از کلمات انگلیسی متداول و قابل فهم برای همه استفاده می شود. البته لازم به ذکر است متقاضی بایستی از مهارت و سرعت کافی برای خواندن سوالات در زمان محدود آزمون را دارا باشد.

زمان و محتوای سوالات آزمون چگونه است؟

زمان آزمون چهار ساعت است و آزمون دارای 200 سوال چهار جوابی است و اکثر سوالات آزمون به صورت موقعیتی (Situational) طراحی شده است.

منابع آزمون PMP چیست؟

منبع اصلی آزمون پی ام پی استاندارد PMBOK و آئین نامه اخلاق حرفه ای موسسه PMI (لطفا به مقاله آئین نامه اخلاق حرفه ای موسسه PMI مراجعه کنید) می باشد اما تسلط به این منابع برای قبولی در آزمون کافی نیستند همان طوری که گفته شد اکثر سوالات آزمون موقعیتی هستند و پاسخگویی به آنها مستلزم آن است که متقاضی تجربه بکار گیری مفاهیم مدیریت پروژه در محیط واقعی پروژه ها را دارا باشد اما مسئله آن است که متقاضیان ایرانی در محیطی مشغول به کار هستند که با محیط کاری کشور های پیشرفته فاصله زیادی دارد از این رو برای پرکردن خلاء تجربه کاری مناسب باید از منابع کمک آموزشی یا دوره های آموزشی آمادگی آزمون که در آنها سوالات آزمون و نحوه پاسخگویی با آنها را شبیه سازی می کنند استفاده نمود. (لطفا ویدیو آموزشی نمونه سوالات آزمون PMP را ملاحظه نمایید)

چگونه باید گواهینامه PMP را تمدید کرد؟

بعد از موفقیت در آزمون لازم است برای تمدید گواهینامه، فرد اقدام به جمع آوری

  PDUs: Professional Development Units  نماید. PDU به کلیه های کارها و اقدامات حرفه ای مانند آموزش، تدریس و کارهای داوطلبانه در حوزه مدیریت پروژه تعلق می گیرد. شخص دارای گواهینامه PMP بایستی در سه سال 60 PDU کسب کند و آن را در سایت PMI در قسمت پروفایل خود اظهار نماید تا پس از بررسی موسسه PMI مورد تایید قرار می گیرد. درواقع موسسه PMI می خواهد برای تمدید گواهینامه PMP از این طریق از بروز بودن دانش شما اطمینان حاصل کند.

نویسندگان :

رضا آتش فراز

رضا آتش فراز

هادی صیرفی

محمد هادی صیرفی

دیدگاهتان را بنویسید

باز کردن چت
سلام
چگونه می توانم کمک کنم؟